my playlist


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com

29 November 2011

jgn igt org lelaki je...!!!

 Bersunat / Berkhatan
Kanak-kanak mandi untuk berkhatan
Adat bersunat bagi bayi perempuan lazimnya dilakukan ketika bayi itu masih kecil iaitu beberapa hari selepas dilahirkan. Namun demikian, kebanyakan kanak-kanak perempuan akan menjalani upacara ini sekurang-kurangnya ketika berumur setahun atau lebih. Adat ini akan dijalankan oleh bidan. Bagi kanak-kanak lelaki, mereka akan menjalani adat bersunat atau juga dipanggil berkhatan ketika umur mereka dalam lingkungan 8 hingga 12 tahun. Adat berkhatan akan dijalankan oleh Tok Mudim. Di dalam ajaran Islam, bersunat atau berkhatan adalah wajib kerana Islam menitikberatkan kesucian lahir dan batin. Di samping itu juga,ia baik dari segi kesihatan. Majlis bersunat kanak-kanak perempuan tidak semeriah majlis berkhatan kanak-kanak lelaki dan ada juga yang menjalankannya serentak dengan majlis perkahwinan.

alhmdllh..!!! sattle satu perkara wajib utk cik mya....adenye aku kt cni nk shre pgalamn aku mgkhatankn cik mya, mse mule nk khatan kan die, mmg mengerikan aku rase, tkot pon ade..tap xla susah mn rupenye, kjap je khatankan 2...selesai die berkhatan bidan yg jg wan kpd aku mandikan die dgn air yg dcampur limau n bedak sejuk....sbb msbab mand 2 kira cam mandi hadas la...itu klu bersunat cre kmpg, tap klu bersunat dkt klinik, xde mand2 ok, bwk blik umah mand sendiri la...tap dsbbkn aku nih pon berasal dr kampung, so aku lbey ske perkra wajib nih dbuat cre kmpung...gpon sbb bidan yg mnyunatkn cik mya 2 wan kpd aku n moyang kpd cik mya...lg mudah...so blik kmpg bru2 nih aku dpt pgalamn bru...yg boley dgne pkai ble aku dpt bby girl lg akn dtg,hehe...
tap ade jgk dklgan yg dtg bersunat 2 bkn nye bby, tap yg da ank dre, sklah pon da tgktn 4....n ade yg semua adik2 berdk bersunat bermai2,sbb xbsnt lg....yg aku pelik alsn yg mak bpak dorg berikan terlupe!!! perkra wajib cmni pon bley lupe, pelik kan??? yg ksian kt ank dr 2 la, klu bby mn dorg taw pe2, klu da bsar dorg da ade prsaan mlu....so mak bpak diluar sne n tuk korg2 la jgk klu dpt bby girl jgn igt xde prkre wajib k...jgn igt knak2 llki je yg kne bsunat, so jgn la ambik mudah stu2 perkra 2....last2 esok smpai ke tua ank x uat perkra wajib nih....!!! 

No comments:

Post a Comment